Markedsføring av pelsprodukter
Pels er som kjent omstridt i det moderne, urbane samfunnet der mange byfolk samler seg mot det de omtaler som dyreplageri. Hvordan kan man fortsatt markedsføre pels midt i slike kontroverser, og i en situasjon der pelsdyrnæringen i Norge er i ferd med å bli lagt ned? Dette skal vi se på i denne artikkelen, med utgangspunkt i noen grunnleggende innsikter om markedsføring.
Hvordan markedsføre pels
Noe som er helt åpenbart for alle som i det hele tatt følger med på nyheter og økonomi, vet at veldig mye i dag handler om å lansere det som kalles bærekraftige alternativer. Dette er en viktig del av det som kalles det grønne skiftet, som legger opp til at alle skal få mindre karbonavtrykk og dermed bidra til å holde temperaturene nede. Hvordan passer pels inn i arbeidet med å stagge klimaendringene?
Her er det selvfølgelig viktig å sammenligne pels med andre typer plagg. Kjennetegnet på veldig mye av det som produseres av klær i dag, er at klærne stort sett har ganske dårlig kvalitet og holdbarhet, og at man må kjøpe nye klær hele tiden. Med pels er det helt annerledes, for med godt vedlikehold kan man godt ha pelsen hele livet og la den gå i arv til barn og barnebarn. Dette viser at pels er veldig bærekraftig, noe som kan poengteres i markedsføringen.
En annen side av denne miljøvennlige vektleggingen er at pels er et naturlig materiale. Mange av klærne som blir distribuert i dag, inneholder ulike former for syntetisk materiale, inkludert plast. Det bidrar til å forurense havene våre og at man nå finner plast inne i magen på ulike organismer både til sjøs og på land. En ny strategi for pelsdyroppdretterne ville derfor være å legge stor vekt på miljøhensyn i sin markedsføring av produktene.